Waar moet je op letten bij een importauto?
|Op een Duitse site heb je een fraaie Volkswagen Caddy zien staan en je bent eigenlijk wel benieuwd wat het zou kosten om de auto in te voeren. De mooie occasion heeft een veel lagere vraagprijs dan een vergelijkbare auto hier in Nederland. Hij ziet er ook nog eens perfect uit, op de foto dan. Bijna ben je geneigd om hem gewoon maar te kopen. Voor zo’n prijs een echte Caddy!
In een heleboel gevallen is het heel verstandig om een auto uit het buitenland te halen. Of te laten halen. Je betaalt veel minder dan voor eenzelfde voertuig in Nederland. Op een aantal zaken moet je wel even letten. Je kunt bij das import bpm berekenen en zo te weten komen wat je in Nederland moet bijbetalen om de auto te mogen gaan rijden hier. Hoe hoog die bpm is, kan ook bepalend zijn of je wel of niet die auto wil kopen.
Lage prijs
Als de bpm die in Nederland betaald is of nog betaald moet worden heel erg laag is, houdt dat in dat de totale waarde van de auto dus heel erg laag was. Dat kan gekomen zijn doordat de auto als schadeauto is geïmporteerd. Hoe lager de waarde van de occasion, hoe lager de bpm. Belangrijk is dus de auto bij of via een betrouwbare importeur aan te schaffen. Bovendien kent die de laatste regels en wetgeving met betrekking tot die bpm en houdt die rekening met de toepassing van het meeste voordelige bpm-regime.
De onderhandeling
Je kunt de onderhandelingen met de verkopende partij het beste overlaten aan een gespecialiseerd importbedrijf zoals das import. Die kan ook gelijk bepalen of het importeren van de door jou gewenste auto wel of niet lonend is. Het berekenen van de bpm is daar een belangrijk onderdeel van, wat je als particulier niet zomaar even zelf doet. Je hebt toch deskundige hulp en bijstand nodig om jouw favoriete vehikel over de grens te laten komen. Zeker in het wat luxer segment kan het zelfs om duizenden euro’s voordeel gaan. Neem bijvoorbeeld een Audi Q7, hierop kun je een bijna astronomisch te noemen bedrag besparen!