Auto importeren uit Duitsland
|Je hoort het de laatste tijd steeds vaker. Nederlanders die een auto importeren uit het buitenland. Jaarlijks worden er tussen de 200.000 en 250.000 auto’s geïmporteerd van het buitenland naar Nederland. Dat zijn flinke aantallen. Het land waar we de meeste auto’s vandaan halen, zijn onze Oosterburen. Duitsland is bij uitstek een autoland waar ook een grotere tweedehandsmarkt is. Dat biedt mooie kansen voor Nederlanders, zeker als een soortgelijk exemplaar in Nederland een stuk duurder is. In dit artikel zetten de we voordelen voor je op een rij. Benieuwd? Lees dan even verder!
1. BPM en prijsvoordeel
Misschien wel het bekendste voordeel en de voornaamste reden waarom we zo graag een Duitse auto importeren. Veel mensen kiezen namelijk voor een importauto vanwege het gigantische prijsvoordeel. Met name op duurdere auto’s uit het hogere segment valt er fors geld te besparen. De BPM kun je vergelijken met een aanschafbelasting die eenmalig geheven wordt, als de auto een Nederlands kenteken krijgt. De BPM wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot en netto catalogusprijs. Ook na het invoeren van de auto, is het prijsvoordeel meestal nog aanzienlijk.
2. Groot aanbod
Je zoektocht begint op het internet. Je hebt je zinnen gezet op een stoere Mercedes-Benz stationwagen of een Volkswagen Golf, om slechts enkele voorbeelden te noemen. Daarvan worden er in Duitsland meer te koop aangeboden dan in Nederland. Hierdoor heb je ook een uitstekend uitgangspositie bij het onderhandelen met Duitse dealers en handelaren. Wist je trouwens dat Duitsers over het algemeen gemiddeld 1 tot 2 jaar in een auto rijden? De bolide wordt daarna weer ingewisseld voor een jonger exemplaar. Dat maakt het voor een nuchtere Nederlander wel heel interessant om een jonge occasion met compleet accessoirespakket voor een scherpe prijs te importeren.
3. Goedkoop is duurkoop
Ga voor kwaliteit. Hoe aantrekkelijk het soms ook lijkt, er zijn ook handelaren op internet actief die maar al te graag een graantje willen meepikken. Er kan gesjoemeld worden met de kilometerstand (lees: teruggedraaide teller) en de onderhoudshistorie van de auto. Het is daarom belangrijk dat er een sluitende onderhoudshistorie overlegt kan worden. De beste manier om dit probleem voor te zijn, is om het importproces uit te besteden aan specialisten die er dagelijks mee bezig zijn, zoals het team van DAS Import. Zij weten waar de valkuilen en mogelijkheden liggen. Je kunt ze zelfs inschakelen om jouw droomwagen in Duitsland te zoeken. Vaak kun je ook nog profiteren van zogenoemde BPM regimes waardoor de kosten voor het inschakelen van een dergelijke partij al snel terugverdiend zijn. Succes!